Historien från Storebro
De exklusiva båtarna från småländska Storebro syns i dag i vatten över hela världen. Men det hela började i de djupaste myrmarkerna med en anspråkslös roddbåt.
Historieskrivningen har nyligen tagit ett nytt avstamp för det anrika Storebro. Roger von Haugwitz tar över ägandet efter Nimbus-koncernen.
Storebrovarvet grundades 1946 av entreprenören Ivar Gustavsson. Han började som springpojke på traktens stora arbetsgivare, bruket, som han senare skulle komma att bli ägare till.
Under 1930-talets depression var Gustavsson en av alla som fick gå. I stället för slutlönen fick han med sig tillverkningsrätten till en svarvmodell och startade AB Örnmaskiner. Några framgångsrika decennier senare köper han det ursprungliga Storebro Bruks, grundat redan 1726.
Efter kriget hade en del flyktingar från Baltikum hamnat i lilla Storebro. En del fick arbete på bruket, medan andra försökte få tiden att gå genom att sysselsätta sig med sådant de kunde. När Ivar Gustavsson en kväll tog en promenad förbi flyktinglägret fick han syn på några män i färd med att tillverka någonting. Med hjälp av enkla handverktyg byggde de en roddbåt enligt estländsk tradition, en så kallad spunning, för att fiska med i sjön Gissen.
Ivar Gustafssson såg båtbyggarnas skicklighet och fick idén att börja bygga båtar. Tio estländare anställdes för att producera roddbåtar. Inom kort byggde man även en ruffad fiskesnipa.
Fler båtmodeller togs fram successivt. De blev allt större, mer avancerade och lyxigare. Idag känner vi igen namnen som verkliga klassiker som Vindö, Svanö, Bergö och Storö. Från 1957 tillverkades också segelbåtar, vilket fortsatte till 1984.
Storebro kom att bli ett av Europas ledande båtvarv, kända världen över för sina vackra, sjödugliga och välbyggda mahognybåtar. Från 1969 kunde man beställa sin ”Storö” med glasfiberskrov som alternativ till träskrovet. Träarbetet skulle dock komma att leva kvar i Storebros berömda detaljer.
Under 1970-talet växte Storebro Bruk (nu sammanslaget med Örnmaskiner) till ett bolag med som mest över 500 anställda i gjuteriet, maskintillverkningen och båtvarvet.
Energikriser med åtföljande olje- och bensinprishöjningar tvingade ner arbetsstyrkan. Ledningen insåg att pengarna hamnade där oljan producerades och man började sälja allt fler båtar i Mellanösterns oljestater.
Storebro blev under de stora framgångsåren något av pionjärer inom CNC-teknik i produktionen. En CNC-styrd fräsmaskin för precisionstillskärning av detaljer innebar högre kvalitet till lägre kostnader.
Marknaden förändrades återigen och under 1980-talet ersattes arabländerna av Japan som viktigaste marknad. Företaget utvecklade också sin hittills största båt just för Japan – Storebro Royal Cruiser 730. Nu koncentrerade man sig på att tillverka båtar, den mekaniska verksamheten med gjuteri och maskintillverkning såldes av.
Modellutbudet utvidgades under 1990-talet. Hans Mellström, en av grundarna till WM-data tillika trogen Storebrobåtägare, köper företaget av Ivar Gustavssons söner Lennart och Roy Ivarsson 1997. Mellström grundar gruppen Viamare Boats där Storebro får sällskap av Nimbus, Ryds och Maxi. Senare byter man namn till Nimbus Gruppen.
Ägarbilden förändras återigen 2004 då Nimbusgrundarna Hans och Lars Viklund med ett konsortium blir hälftendelägare i gruppen. År 2006 köper riskkapitalbolaget Altor Equity Partners aktiemajoriteten.
De extremt hårda åren för båtindustrin som började 2009, får sommaren 2012 Nimbus Gruppen på fall och en konkurs kan inte undvikas. Omfattas gör varumärkena Storebro, Nimbus, Ryds och det på senare år tillkomna Paragon.
2012 överlåter investeringsbolaget R12 verksamheten i Storebro till Roger von Haugwitz. Den nye ägaren är sedan tidigare djupt förtrogen med varumärket. Hans målmedvetenhet, entreprenörskap och entusiasm kommer att föra företaget in i en ny spännande utvecklingsfas där Storebro återigen blir en spelare att räkna med i det absoluta toppsegmentet.
Utöver det egna modellprogrammet legotillverkas idag inredningar till Nimbus samt helt kompletta Paragon 25 och Paragon 31.
I samarbete med det svenska försvaret har Stridsbåt 90E utvecklats och sammanlagt har ett 60-tal båtar tillverkats. Även det danska försvaret har köpt flera Stridsbåt 90E för bland annat patrulltjänst kring Grönland. Båten, som även finns i civil version, har också sålts till Norge, Litauen och Kina.